KRACHTIGE, ZUINIGE MOTOREN & STERKE ASSEN

Wie de top wil bereiken, heeft een sterke aandrijving nodig die zijn krachten efficiënt benut. Daarom wordt in dit segment het hart van de MAN gevormd door de nieuwe, innovatieve MAN D15 en MAN D26-motoren met een vermogen van 243 kW (330 pk) tot 375 kW (510 pk). Deze garanderen een uitstekende efficiency en de betrouwbaarheid waar MAN trucks bekend om staan.

D26

Met vermogens van 430, 470 en 510 pk en koppels van 2200, 2400 en 2600 Nm, biedt de conform emissiestandaard Euro 6d én 6e gebouwde MAN D26-motor een betrouwbare, zuinige en bijzonder krachtige aandrijving. Deze 12,4 l motor met zes cilinders in lijn en common-railinspuiting wordt vooral gebruikt wanneer de tonnages boven de 40 ton komen. Ten opzichte van de Euro 6c motoren heeft MAN het brandstofverbruik van de motor met 4% weten te reduceren en is de motor tevens ongevoeliger voor hogere toeren. Met de slimme MAN assistentiesystemen kan de besparing zelfs tot 10% oplopen. Voordelen:

  • Economisch rijden met weinig schakelen mogelijk door een breed toerentalbereik met een hoog maximaal koppel
  • Het hoge koppel is al vanaf 930 toeren volledig beschikbaar
  • Koppelingssparend wegrijden door een hoog wegrijkoppel

D15

In het segment tot 40 ton wordt de D15, met vermogens van 330, 360 en 400 pk en koppels van 1600, 1700 en 1900 Nm toegepast. De conform Euro 6d en 6e ontwikkelde MAN D15-motor biedt zuinige en bijzonder krachtige aandrijving. Dit heeft grote voordelen wanneer een laag eigen gewicht van het voertuig wordt vereist, bijvoorbeeld in het grensoverschijdende bouwtransport. Voordelen:

  • Economisch rijden met weinig schakelen mogelijk door een breed toerentalbereik met een hoog maximaal koppel
  • Een hoog koppel is al vanaf 1000 toeren volledig beschikbaar
  • Koppelingssparend wegrijden door een hoog wegrijkoppel
  • Door het nieuwe ontwerp is deze 9,0 liter motor 200 kilo lichter dan zijn voorganger

Hypoïdassen

Voor bouwvoertuigen met veel wegkilometers worden de MAN Hypoïdassen aanbevolen. Uiterst robuust en geschikt voor treingewichten tot 160 ton! De standaard hypoïde-achteras heeft een draagvermogen van 13.000 kg en beschikt over een zeer efficiënt werkende hypoïde-eindaandrijving. De as is ontwikkeld met het oog op een lange levensduur waarbij minder onderhoud nodig is. Lager brandstofverbruik dankzij maximaal rendement door minimale overbrengingsverliezen. Hoger laadvermogen door een laag eigen gewicht.

De LICHTE hypoïde-achteras

Voor toepassingen waar het eigen gewicht een belangrijke rol speelt biedt MAN de lichtere hypoïdassen. Deze leveren een extra 180 kilo aan laadvermogen op en zijn geschikt voor treingewichten tot 60 ton!

Naafreductie achterassen

De MAN off-road trucks met aandrijving op alle assen hebben altijd de naafreductieassen. Door de tweevoudige overbrenging worden de overbrengingselementen tot aan de wielnaven ontzien. Het maximale koppel ontstaat daardoor pas in de wielnaaf zelf. De planeetachteras heeft een draagvermogen van 13.000 kg en maakt hoge overbrengingsverhoudingen bij een compacte middenaandrijving mogelijk. Uitermate geschikt voor gebruik in het terrein dankzij de grote bodemvrijheid.