DE KOSTEN VAN ZERO-EMISSIE
Waar diesel jarenlang de dominante brandstof was, verschuift de focus nu langzaam naar zero-emissie voertuigen zoals elektrische trucks en waterstoftrucks. Deze verandering wordt veroorzaakt door stijgende kosten van dieselvoertuigen (door vrachtwagenheffing en stijgende brandstofprijzen) en dalende kosten van zero-emissievoertuigen door subsidies.
KAN IK SUBSIDIE AANVRAGEN?
WATERSTOFTRUCK
Voor waterstoftrucks liep de SWiM (Subsidieregeling waterstof in mobiliteit) van 15 juli 2024 tot 6 september 2024. Voor deze subsidieregeling moeten een vervoerder en een exploitant van een waterstoftankstation een samenwerkingsverband aangaan en samen subsidie aanvragen. Op deze manier is er een garantie dat vervoerders waterstof kunnen tanken en dat waterstoftankstations genoeg afnemers hebben.
eTRUCK
Voor elektrische trucks is de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) beschikbaar. Aanvraagperiode start op dinsdag 1 oktober om 09.00 uur en eindigt op dinsdag 8 oktober om 12.00 uur. Dit kan gecombineerd worden met de MIA (Milieu Investering Aftrek) regeling. Hiermee profiteren vervoerders van een investeringsaftrek die wel kan oplopen tot 45% van het investeringsbedrag. Ook zijn er subsidies beschikbaar voor de aanschaf van eigen laadpalen.
WELKE HEFFINGEN EN MAATREGELEN GAAN ER PLAATSVINDEN VOOR DIESELTRUCKS?
In de komende jaren zullen dieseltrucks geconfronteerd worden met verschillende heffingen en belastingen die gericht zijn op het terugdringen van de uitstoot van schadelijke stoffen Vrachtwagenheffing Vanaf 2026 wordt in Nederland de vrachtwagenheffing geïmplementeerd. De hoogte van de kilometerprijs wordt bepaald door de CO2-uitstoot van het voertuig. De uitstoot wordt van tevoren berekend met de tool VECTO. Door verschillende aanpassingen te doen (bijvoorbeeld aluminium velgen, spoilers en een aerodynamische cabine) kan het voertuig lichter en duurzamer gemaakt worden. Hierdoor is de VECTO-score gunstiger, wat resulteert in een lagere vrachtwagenheffing én lager brandstofverbruik.
Brandstoftoeslag De prijs van diesel zal steeds blijven stijgen, waardoor de kosten voor een dieselvoertuig verder oplopen.
Zero-emissiezones Steeds meer steden introduceren zero-emissiezones waar dieselvoertuigen niet mogen rijden. Dit dwingt transportbedrijven om alternatieven te zoeken.