9/10
  • Pages

LANCERING EERSTE E-TRUCKS AL IN 2024

Bij MAN blijft de focus van onderzoek en ontwikkeling liggen op accu-elektrische aandrijvingen. Deze gaan de zware eTrucks aandrijven die het bedrijf al in het begin van 2024 gaat lanceren – bijna een jaar eerder dan origineel gepland. Precies op het goede moment: MAN gaat ervan uit dat de vraag naar eTrucks dan erg zal toenemen. Daarom zullen in twee jaar tijd de eerste 200 elektrische trucks van de band rollen in MAN’s e-mobiliteitsfabriek in München. MAN wil ook de toegevoegde waarde voor accu-elektrische commerciële voertuigen verhogen en gaat daarom zelf accupakketten ontwikkelen.

In februari heeft MAN in Neurenberg de toekomstige eTruck voor de eerste keer onthuld, die voor de meeste toepassingen in de transportsector geschikt is. “Kort voor het midden van het decennium zullen de kosten voor het bezitten van een zware elektrische truck en een diesel truck in veel landen in Europa hetzelfde zijn.” vertelt MAN CEO Alexander Vlaskamp bij het event. “We verwachten grote vooruitgangen in de accutechnologie – met in de komende jaren een actieradius tot 1000 km en oplaadtijden tot ver onder een uur. Dit type aandrijving wordt hierdoor eindelijk geschikt voor langeafstandtransport en de massamarkt.”

Voertuigaccu’s spelen een centrale rol in de weg naar emissievrij vervoer. Dit is waarom MAN al in de lente van 2021 eigen expertise over accupakketten begon op te bouwen. De kern ligt bij het eMobility Technical Centre in Neurenberg, waar de eerste accupakketten voor e-voertuigen worden getest en interne testen worden geproduceerd.

Daarnaast is de ontwikkeling van een oplaadinfrastructuur cruciaal voor de transformatie van de transportindustrie. De TRATON Groep, het moederbedrijf van MAN Truck & Bus, gaat hier ook een bijdrage aan leveren: het internationale commerciële voertuigbedrijf draagt bij aan de ontwikkeling van een hoogwaardig oplaadnetwerk in Europa, als onderdeel van een gezamenlijke onderneming.

“DE BAVARIAN FLEET” KOMT SNEL OP GANG

Ook voorziet MAN het gebruik van Trucks aangedreven door waterstof voor bepaalde doeleinden, zoals zwaar transport over lange afstanden. Hierom vergaart het bedrijf meer kennis op het gebied van waterstoftechnologie - met steun van deelstaat Beieren, die het onderzoeksproject ‘The Bavarian Fleet’ financiert voor een bedrag van 8.5 miljoen euro als onderdeel deel van hun eigen waterstofstrategie, waardoor de ontwikkeling van expertise versneld wordt.

Als onderdeel van het project is MAN een brandstofceltruck aan het ontwikkelen, samen met partners Bosch, Faurecia en ZF. De eerste voertuigen worden midden 2024 afgeleverd aan BayWa, DB Scheker, GRESS Spedition, Rhenus Logistics and Spedition Dettendorfer, waar de trucks een jaar lang getest worden in echte omstandigheden.

Door het financieringsbesluit van de Minister-president van Beieren Markus Söder en Minister van Economische Zaken Hubert Aiwanger komt het project snel op gang. “Politici die onze lange ontwikkelingscyclus kennen, hebben een zeer toekomstgerichte visie door ons onderzoek naar waterstof te steunen,“ zegt Vlaskamp.“Dit is bijzonder welkom en het is tegelijk een sterk signaal en een duidelijke belofte naar onze locatie in Neurenberg en naar MAN.”

Mail ons

“

WE VERWACHTEN GROTE VOORUITGANGEN IN DE ACCUTECHNOLOGIE – MET IN DE KOMENDE JAREN EEN ACTIERADIUS TOT 1000 KM EN OPLAADTIJDEN TOT VER ONDER EEN UUR. DIT TYPE AANDRIJVING WORDT HIERDOOR EINDELIJK GESCHIKT VOOR LANGEAFSTANDTRANSPORT EN DE MASSAMARKT.


ALEXANDER VLASKAMP, MAN CEO